אישה מורדת
אישה מורדת
מי זו אישה מורדת
זו שאלה כללית מאוד, אשר קשה לענות עליה בכמה שורות בודדות. ישנם מצבים בהם בית הדין מכריז על האשה "אישה מורדת", על פי העילות הקיימות בדין העברי בשלחן ערוך אבן העזר (סי' עז). ומקצת מהדוגמאות לדבר, כגון ניכור, עזיבת הבית לתקופות ארוכות וקל וחומר לצמיתות, סירוב לקיום יסודות הבית, סירוב ללכת בצניעות או בכיסוי הראש, קללות ועוד ועוד כהנה וכהנה.
אך חשוב לדעת, שגם אשה שעשתה מעשים של מורדת ישנם מצבים בהם תוכל להוכיח לבית הדין שהיא איננה אשמה במעשיה, וממילא בית הדין לא יפסיד אותה את הזכויות המגיעות לבת ישראל כשרה.
וניתן להביא לכך המון דוגמאות. ואחת מן, אישה שעזבה את הבית ודורשת מזונות ומדור, על פניו נקראת מורדת ומפסידה את הכל. אולם כמובן, שעליה להראות צידוק מינימלי לעזיבתה כדי לא להפסיד את מזונותיה.
אך חשוב לדעת, שגם אשה שכבר עשתה מעשים של מורדת, עדיין ישנם מצבים בהם תוכל להוכיח שהיתה מאולצת מכח המצב לעשות זאת. דוגמא לדבר, אשה שעזבה את הבית מסיבה מוצדקת, גם במקרה כזה היא לא תפסיד את מזונותיה. עליה להראות צידוק מינימלי לעזיבתה כדי לא להפסיד את מזונותיה.
מה אשה מורדת מפסידה
אשה שבית הדין הכריז עליה כ"אשה מורדת", הינה בבעיה הלכתית גדולה מאוד, ומלבד כל ההפסדים הממוניים זו נחשבת גם עילה לכפותה לקבל גט. במקרים אלו, תאבד האישה את זכותה החוקית לקבלת מזונות אישה, מדור, כתובה, וכן מתנות שקיבלה מהבעל חוזרות אליו בגירושין. וכמו כן ישנו תקדים של בית הדין הרבני הגדול, שבעל שנתן לאשתו דירה מלפני הנישואין ולבסוף הפכה למורדת, שהבעל יכול לטעון מקח טעות והוציאו את הדירה הזו ממנה.
כאמור, אם אישה עזבה את הבית ללא סיבה מוצדקת, היא אינה זכאית לקבל מזונות אשה ועוד ועוד. אולם יש לדעת, שאם הבעל הוא זה שעזב את הבית, זכותה של האישה למזונות לא נפגעת והבעל חייב להמשיך לשלם לה את מזונותיה למרות שאינם גרים ביחד
מהי העצה הטובה יותר לאשה שעשתה מעשים של מורדת
חשוב לציין, שהעצה הטובה ביותר לאשה שכבר עשתה מעשים של אשה מורדת, היא לקחת ייצוג של טוען רבני מוסמך עם רשיון. הוא יכול לעזור לאשה כזו במקרים מסוימים, מה שעורך דין לא יכול.
דוגמא, טוען רבני יכול להוכיח מבחינה הלכתית על פי החומר שלמד בשולחן ערוך אבן העזר, שהאשה באמת אינה מורדת. ונפשט את הדברים, אפשר לטעון שהסיבה שהאשה סירבה לקיום בית תקין, הואיל והבעל מאוס עליה מחמת מעשיו המכוערים, או שמבזה אותה בצורה מחפירה. וכמובן טענה הילכתית זו, חייבת להיום מבוססת ונתמכת בצורה ברורה החל מסעיפים בשלחן ערוך ועד פסקי דין רבנים שבימינו אנו.
דוגמא לדבר, בספר אורות המשפט (חלק ג') של הדיין הרה"ג יצחק אושינסקי שליט"א כתוב במפורש שתפקידו של הבעל מבחינה הלכתית היא לחזר אחר אשתו אם יצאה מהבית, וממילא כך נוקטים גם בתי הדין שזו חובתו של הבעל. ולכן אדרבה אם לא עשה כן, לפעמים ידו על התחתונה ואין להגדיר את אשתו כמורדת. והכל לפי העניין והנסיבות כמובן. עיי"ש.