דיני ממונות

דיני ממונות

יש לי סכסוך ממוני, האם מותר לתבוע בבית משפט?

חובה להכריע בדיני ממונות רק על פי חוקי התורה. דהנה מובא בתורה הקדושה בפרשת משפטים (פרק כא פסוק א') "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם", וכתב על זה רש"י "לפניהם – ולא לפני גויים ואפילו ידעת בדין אחד שהם דנין אותו כדיני ישראל אל תביאהו בערכאות שלהם, שהמביא דיני ישראל לפני גויים מחלל את השם ומיקר שם עבודה זרה להחשיבה, שנאמר (דברים לב, לא) כי לא כצורנו צורם ואויבינו פלילים כשאויבינו פלילים זהו עדות לעלוי יראתם שהמביא דיני ישראל בפני גויים מחלל את השם ומייקר שם האלילים להחשיבם".

בפרשה חשובה זו, מובאים רוב ההלכות שבין אדם לחבירו הנוגעים לענייני ממונות. ולאור זאת מרן השלחן ערוך בחושן משפט (סי' כו סעיף א') פסק שכל יהודי חייב לפסוק בדיני ממונות לפי חוקי התורה, ושעבירה חמורה היא לפסוק כחוקי הגוים, וז"ל "אסור לדון בפני דייני עובדי כוכבים ובערכאות שלהם אפילו בדין שדנים בדיני ישראל ואפילו נתרצו שני בעלי דינים לדון בפניהם אסור. וכל הבא לידון בפניהם הרי זה רשע וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבינו עליו השלום", והוסיף הרמ"א על זה "ויש ביד בית דין לנדותו ולהחרימו עד שיסלק יד העובדי כוכבים מעל חבירו וכן היו מחרימין המחזיק ביד ההולך לפני עובדי כוכבים, ואפילו אינו דן לפני עובדי כוכבים רק שכופהו על ידי עובדי כוכבים שיעמוד עמו לדין ישראל ראוי למתחו על העמוד".

אני תובע בבית משפט בפני שופטים יהודים, אז איפה הבעיה?

האיסור במקומות עומד, הואיל ואינם שופטים על פי השלחן ערוך. דהנה הביא הגאון רבי שלמה זעפרני שליט"א בשו"ת שמרו משפט (ח"ב סי' פא) להקת אחרונים שהסכימו פה אחד, שאיסור חמור זה לתבוע בבית משפט נאמר גם על שופטים יהודים, הואיל ואינם דנים לפי חוקי התורה ולכן לא שייך בהם דינא דמלכותא דינא בזמן שקובעים חוקים בל ידעום היפך דיני התורה. וכן פסקו מרן החזון איש עמ"ס סנהדרין (סי' טו סק"ד) הגאון רבי פסח צבי פרנק הו"ד בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' פב) שו"ת יחוה דעת (ח"ד סי' סה) והגרי"א הלוי הרצוג במאמר התורה והמדינה (כרך ז' עמ' ט-י) ועוד הרבה אחרונים.

וכתב בציץ אליעזר (שם) כל הדברים הללו נאמרו גם על יהודי ששופט יהודים הבאים לפניו לפי דיני הגויים שלא על פי התורה הקדושה, שבודאי השופט הזה הינו בכלל זה שהוא רשע ומרים יד בתורת משה. וזה גרוע מגוי, שהגוי אינו מצווה לדון דוקא בדיני ישראל אבל יהודי זה אע"פ שחטא ישראל הוא ומצווה על כל דיני התורה כי בישראל אפילו המלך בעצמו מוזהר לשמור ולקיים כל דברי התורה, ואין דבר בעולם שיצא ח"ו ממסגרת התורה הכתובה והמסורה לנו מסיני. עיי"ש.

אוקיי אסור לתבוע בבית משפט, אבל האם יש לבתי הדין סמכות לדון דיני ממונות?

ישנם 12 בתי דין הרבניים הפועלים מתוקף חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין) התשי"ג -1953, שנשללה מהם הסמכות לדון דין ממונות בבג"ץ 8638/03. לכן צריך לפתוח תיק באחד מבתי הדין הפרטיים לממונות הפרוסים ברחבי הארץ, בכדי שיהיה ניתן לקבל פסק דין הניתן לאכיפה. שם מחתימים הדיינים את שני הצדדים על הסכם בוררות התקף לפי חוק הבוררות משנת 1968 (מצ"ב החוק כולו מאתר נבו).

מיותר לציין, שגם לבית דין פרטי לממונות לא כדאי לגשת ללא ייצוג של טוען רבני מוסמך, אשר ידע להילחם עבורכם בהצגת כתבי טענות מנומקים הלכתית וכן טענות הלכתיות בדיון עצמו. לא מומלץ לעשות טעות כעין זו ולגשת לבד, שאם תפסידו תשלמו על כך ביוקר ולפעמים גם ללא שום זכות לערער. בהצלחה!

למידה נוסף
השאירו פרטי התקשרות
ונחזור אלייכם