סרבן גט

סרבן גט

סרבן גט היקף התופעה

בעוד שמקובל לחשוב שהתופעה בו בעל מסרב לתת גט נפוץ יותר על פני מקרה בו אישה מסרבת לתת גט, הרי שמהנתונים שמתפרסמים על ידי הנהלת בתי הדין עולה כי הדבר שונה לחלוטין.

לצורך הדוגמה בשנת 2017 מספר המקרים של בעל מסרב לתת גט עמד על 382, ואילו המקרים בהם האישה מסרבת לתת גט עמד על 427.

נתון מעניין נוסף שעולה מתוך הנתונים שפרסמו בהנהלת בתי הדין הוא שמספר המקרים בהם בית הדין הטיל עונשי מאסר על בעל מסרב לתת גט עומד על 69 עונשי מאסר ואילו כנגד אישה שמסרבת לתת גט לא הוטל אף לא עונש מאסר אחד.

הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה מההפליה בו מופלים הגברים על פני הנשים, שכן בעוד שכנגד בעל מסרב לתת גט ניתן להטיל סנקציות מיד לאחר פסק הדין, הרי שכנגד האישה לא ניתן להחיל את הסנקציות רק לאחר אישורו של נשיא בית הדין הרבני הגדול לאחר שהוא ערך שימוע לאישה.

ההליך הנוסף של שימוע ואישור נשיא בית הדין הרבני הגדול יוצר "סרבול" בהליכים, ולאישה ניתנת האפשרות להמשיך בסירובה עד שנשיא בית הדין הרבני הגדול יאשר את הסנקציות.

סרבנות גט של הבעל או האשה

התורה הקדושה מתייחסת לברית הנישואין בין בני זוג כדבר כל כך חשוב וקדוש, ועל כן לא נתנה אפשרות לפרק את הברית לולי גט בהסכמה גמורה ומרצונו החופשי של הבעל. ואם כפו ללא סיבה מוצדקת את הבעל לגרש, הגט שנתן בטל ומבוטל ונחשב כחספא בעלמא והברית נשארה ואם תתחתן עם גבר אחר הרי שיהיו בניה ממזרים גמורים! אלא אם כן הבעל אינו מקיים את חיוביו כלפיי אשתו, שאז בית הדין חייב לכפות אותו עד שיאמר "רוצה אני" ויגרש. כל זה מדין תורה.

אולם לאור ירידת הדורות, וריבוי הגלויות והצרות, ראה רבינו גרשום שבהרבה מקרים של גירושין, לא הצליחו הנשים להשתקם ולהינשא שנית ולהקים בתים חדשים, עקב כך שגורשו בטרם הגיעו להסדר בכל ענייני הממון והילדים, ולכן יד הבעלים שגירשו היתה תמיד על העליונה. על כן תיקן חרם חדשני חמור חשוב ויסודי ביותר, שאסור לגרש אשה בעל כרחה אלא צריך שתסכים לכך מראש כבר בתחילת כתיבת הגט. זוהי תקנה חשובה ביותר שנפסקה גם בשלחן ערוך אבן העזר (סימן א'). וכן נוהגים בכל בתי הדין בכל רחבי העולם.

מה ניתן לעשות, בכדי לזרז את הבעל לתת גט ולשחרר את אשתו?

ובכן ישנן כמה דרכים, אשר לא ניתן לפרסמן ברבים. אלא שכן ניתן לומר, שהרבה מהנשים ועו"ד סבורים שכדאי להגיש לבית המשפט לענייני משפחה תביעת "פיצויי נזיקין", בגין סרבנות הבעל לתת גט, בכדי לזרז את הבעל לתת גט.

אולם זו טעות. אם תגישו תביעה כזו בבית משפט לענייני משפחה ושם יפסקו לבעל פיצוים בגין העיכוב, אזי כשתבואו לבית הדין הרבני בכדי לסדר את הגט, תהיה לכם הפתעה לא נעימה שיהיה אסור לדיינים לדון בתיק. והטעם פשוט, כמו שכתבנו בתחילת דברינו, שמדין תורה צריך הבעל לגרש מרצונו החופשי ואם כפו אותו לגרש נחשב כ"גט מעושה" שהינו בטל מעיקרו ולפיכך קיים חשש שהגירושין יהיו פסולים.

לכן חשוב לדעת, טרם נקיטת צעד בו אתם פותחים תיק בבית המשפט למשפחה להתייעץ עם טוען רבני מוסמך המכיר היטב את ההלכות הנוהגות בבתי הדין הרבניים האם אכן במקרה שלכם מומלץ לפנות לבית המשפט, ובכך תמנעו מהוצאות מיותרות סחיבת זמן וסיוט של נגמר.

למידה נוסף
השאירו פרטי התקשרות
ונחזור אלייכם